Het team

Het team bestaat uit de initiatiefnemer en het schoolteam; bevoegde begeleiders en vakleerkrachten voor het voortgezet onderwijs. Wij hebben ouders die als begeleider werkzaam zijn naast de bevoegde begeleiders. Daarnaast maakt de school gebruik van deskundigen die les geven in de vorm van; techniek, voeding, creatieve vakken, muziek, ICT en andere specialismen. Dit zodat zij hun kennis en kunde kunnen delen met onze leerlingen. Ook zijn er op Polderwijs vrijwilligers die allerlei taken vervullen.

Initiatiefnemer

Bea Hanemaaijer

Ik heb jarenlang als A-verpleegkundige gewerkt, omdat ik graag wat wilde betekenen voor mijn medemens. Nadat ik mijn universitaire graad pedagogiek behaalde, ben ik les gaan geven aan verpleegkundigen. Zo kon ik mijn vaardigheden prachtig combineren. Daarna heb ik nog 14 jaar gewerkt als trainer en coach in het bedrijfsleven. 

Jaren geleden werd ik echter ook  gegrepen door de mogelijkheden van de Kinesiologie en ben ik mij daarin


gaan verdiepen. Inmiddels heb ik vanaf 1994 een succesvolle praktijk in Dronten. Voor mij is de kern van de Kinesiologie het ontwikkelen van je bewustzijn. Verbinding en liefde staan hierbij centraal. 

In 2021 ben ik samen met Harry Haasjes begonnen met het oprichten van Polderwijs.
Mijn grote passie is het democratisch onderwijs in Polderwijs vorm te geven en verder te ontwikkelen.

teamleden

Meta Meindertsma

Ze zeggen wel eens tegen me: ¨ Ben jij nog een echte kleuterjuf? ¨ Ja, dat ben ik in hart en nieren. Lange tijd geleden heb ik specifiek hiervoor mijn diploma gehaald. Met veel passie heb ik o.a. ruim 25 jaar op een Jenaplanschool gewerkt, als kleuterjuf. De leeftijd van de kleuterperiode vind ik zo bijzonder vanwege hun verwondering, openheid, onbevangenheid, eerlijkheid..

 

…… en nog zoveel meer.
Ruim 1,5 jaar geleden hoorde ik over Polderwijs, het was geen toeval, het kwam op mijn levenspad. Vanaf de start werk ik met zeer veel plezier en met passie als begeleider van de jongsten. Ik zie Polderwijs als een prachtige community. Geweldig dat ik daar onderdeel van mag zijn, en veel kan betekenen.

Tynke Santman-Tjallema

Polderwijs kwam op mijn pad op een bijzondere manier. Ik ontmoette een moeder (Jolein) en een leerkracht (Meta) op een mooie spirituele bijeenkomst en die vertelden mij van hun school. Ik wist meteen dat ik daar meer van wilde weten.

Nadat ik de PA had afgerond ging ik werken op dorpsscholen in Friesland. Drie klassen in één lokaal, dat was redelijk individueel maar wel volgens methoden. Daarna verhuisd naar het Gooi en ook daar op de basisschool lesgegeven omdat het mooi te combineren was met mijn twee kinderen. Tot slot terug naar Friesland en als invalster aan de slag. Ik scharrelde door de hele school maar werd uiteindelijk vaak gevraagd voor de bovenbouw.

Ik zie dat het onderwijs momenteel compleet vastloopt. We zijn alleen maar cognitief bezig en toetsen ons een slag in de rondte. Mijns inziens totaal onnodig en tijdverspilling. We hebben geen tijd meer om echt naar kinderen te kijken en ik vind het niet normaal dat er van een klas van 30 kinderen, 26 een rugzakje hebben.
Dit knaagde al lange tijd en was de reden dat ik al voor mijn pensioenleeftijd stopte met werken. Het moet anders kunnen dacht ik steeds en toen ontmoette ik de dames van Polderwijs.

Dit is wat ik wil wist ik meteen. Hier een rol in spelen, het verschil zien. Dat is mijn passie! Samen met prachtige mensen die dit ook vinden en ouders die als pioniers iets beters willen voor hun kinderen. Een mooie uitdaging!

foto teamlid

Muriel Vorsselman

Op deze school is geen dag hetzelfde. Leuk, vanwege de mensen die er zijn, grote mensen en kleine mensen. Met passie en inspiratie. Soms een dagje minder, en dat mag er ook zijn. Polderwijs kent dynamiek en dat inspireert. Leerlingen en begeleiders leren van elkaar. Elke dag, elk uur. 

 

Na mijn PA-opleiding ging mijn aandacht uit naar Iederwijs onderwijs. Eigen keuzes maken. Leerlingen bij Polderwijs krijgen volop de ruimte om bij zichzelf te ontdekken waar hun vaardigheden liggen en welke kennis ze willen opdoen. Vandaar mijn keuze voor Polderwijs.

Rolinka Struik

Na mijn PA opleiding werkte ik acht jaren als leerkracht in het primair onderwijs. Prachtig en interessant werk! Toch voelde het alsof ik aan de verkeerde kant stond. Ik wilde kinderen bij wie de onderwijsmethodiek geen aansluiting vindt concreet helpen groeien. Verdiepend deed ik twee jaar de SPH en specialiseerde ik mij later in aanvankelijk leesonderwijs, waarin aandacht is voor de visuele kijk op leren lezen, in de opbouw en structuur van woorden. Daarnaast ben ik leren-leren trainer, 

 

 

omdat kinderen in hun ontwikkeling een eigen leervoorkeur ontwikkelen. Momenteel rond ik het eerste jaar van mijn tweejarige Master (S)EN af: Special Educational Needs, met als specialisatie begeleiden en kwaliteitscoördinatie. Uiteindelijk gaat het niet om wat ik te bieden heb. Wat heeft een kind zelf nodig, vanuit zijn/haar intrinsieke motivatie. Kinderen leren en groeien als zij ‘aan’ staan, ik begeleid kind-volgend en op Polderwijs is daartoe volop gelegenheid. Het is fijn te werken in een team met like minded collega’s.

Tessa

Ik ben een moeder van kinderen op Polderwijs in het VO. Leren vanuit intrinsieke motivatie leidt naar mijn idee tot blijere, zelfbewuste mensen die makkelijker out of the box denken of nog liever ’think like there is no box’. Het is fascinerend om te zien hoe verschillend de leerlingen omgaan met zoveel keuzevrijheid en mogelijkheden. 

 

 

Ik begeleid kinderen met rekenen, één op één, wat prettig en efficiënt werkt. Ook ondersteun ik op organisatorisch en secretarieel vlak. Het is prettig om je binnen Polderwijs met zoveel gelijkgestemden op allerlei onderwerpen te kunnen verbinden en het is mooi hoe de ouders op verschillende manieren bijdragen aan de positieve sfeer en het succes van Polderwijs.

Gerwin

Mijn naam is Gerwin Kramer en ik ben betrokken bij Polderwijs omdat ik geloof in de kracht van autonomie en inspraak in het leerproces. Op Polderwijs krijgen leerlingen de ruimte om hun eigen interesses te ontdekken en te volgen, en worden ze gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. 

Dit past bij mijn overtuiging dat onderwijs niet alleen gaat om het overbrengen van kennis, maar ook om het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden,

 

zelfvertrouwen en een gevoel van gemeenschap.

Daarnaast geniet ik van de dynamische en flexibele omgeving waarin ik werk. Elke dag is anders, en ik krijg de kans om samen met mijn leerlingen te leren en te groeien. Het is inspirerend om te zien hoe kinderen opbloeien als ze de vrijheid krijgen om te experimenteren, fouten te maken en hun unieke talenten te ontwikkelen.

Iris

Hoi mijn naam is Iris Witte. Ik ben een echte natuurliefhebber. Al jaren werk ik als paardencoach. Ik coach vooral kinderen en soms ook volwassenen. De paarden voelen ons en ons gedrag heel goed aan en ik geef als het ware de vertaling door aan de mensen.

Ik vind het belangrijk dat kinderen mogen voelen en ervaren en leren wat liefde, vreugde, angst, woede en verdriet ons brengt.  Ik wil hen ondersteunen bij het leren om zich open te stellen voor hun eigen reis/ pad. En ook help ik ze graag met manieren om hun hoofd leeg te kunnen maken na een drukke dag. 

Ik heb meer dan 5 jaar als kleuterleidster ontzettend kunnen genieten van hoe kinderen van deze leeftijd zich al ontwikkelen. 

 

Ik heb ook als pedagogisch  medewerker gewerkt in zorginstellingen voor

kinderen met een beperking. Ik ontdekte in mijn eigen zoektocht dat vele visies
niet bij mij pasten.

Tot alle puzzelstukjes in elkaar gingen vallen. Ik heb hiervoor op een andere vrije B3 school lesgegeven aan kinderen. Zo mooi dat kinderen hier niet in hokjes worden geplaatst. En in maart 2024 ben ik met veel plezier bij Polderwijs begonnen. Je kunt mij hier op de donderdag vinden op de middelgroep.

 

 

Jolein

Mijn naam is Jolein. Ik woon op een boerderij in de Noordoostpolder samen met Theo en onze vier kinderen. Ik heb aan de Calo (sportacademie) in Zwolle gestudeerd en een aantal jaren lesgegeven in het Voortgezet Onderwijs als docent LO. 

Toen ik moeder werd vond ik het belangrijk dat onze kinderen bij hun eigen gevoel konden blijven en hun eigen autonomie konden blijven volgen. We kozen voor opvoeden vanuit natuurlijk ouderschap. Dit heeft me veel inspiratie gegeven, ook voor de keuze van deze  school.

Twee van onze kinderen gaan met heel veel plezier naar Polderwijs. 

 

Vanaf de start van Polderwijs ben ik betrokken bij het team. En om in sporttermen te blijven, ik ben de ‘vliegende keep’ met verschillende taken. Zowel het inrichten/opruimen van de school, invallen daar waar nodig, organiseren van uitjes (waarbij ik zelf ook gezellig mee kan gaan!) tot aan het geven van sportlessen voor de jongsten, middelsten en het VO. 

Polderwijs voelt voor mij als thuiskomen in een warme
familie waar je helemaal jezelf kan zijn, leren leven vanuit je eigen autonomie.
 Hier ben ik dankbaar voor.

Word je onderdeel van ons team?

Lijkt het je wat om vrijwillig mee te werken aan Polderwijs? Wij horen graag van je! Alle kwaliteiten en specialiteiten zijn van harte welkom.