Het team

Het team bestaat uit de initiatiefnemer en het schoolteam; bevoegde begeleiders en vakleerkrachten voor het voortgezet onderwijs. Wij hebben ouders die als begeleider werkzaam zijn naast de bevoegde begeleiders. Daarnaast maakt de school gebruik van deskundigen die les geven in de vorm van; techniek, voeding, creatieve vakken, muziek, ICT en andere specialismen. Dit zodat zij hun kennis en kunde kunnen delen met onze leerlingen. Ook zijn er op Polderwijs vrijwilligers die allerlei taken vervullen.

Initiatiefnemer

Bea Hanemaaijer

Ik heb jarenlang als A-verpleegkundige gewerkt, omdat ik graag wat wilde betekenen voor mijn medemens. Nadat ik mijn universitaire graad pedagogiek behaalde, ben ik les gaan geven aan verpleegkundigen. Zo kon ik mijn vaardigheden prachtig combineren. Daarna heb ik nog 14 jaar gewerkt als trainer en coach in het bedrijfsleven. 

Jaren geleden werd ik echter ook  gegrepen door de mogelijkheden van de Kinesiologie en ben ik mij daarin


gaan verdiepen. Inmiddels heb ik vanaf 1994 een succesvolle praktijk in Dronten. Voor mij is de kern van de Kinesiologie het ontwikkelen van je bewustzijn. Verbinding en liefde staan hierbij centraal. 

In 2021 ben ik samen met Harry Haasjes begonnen met het oprichten van Polderwijs.
Mijn grote passie is het democratisch onderwijs in Polderwijs vorm te geven en verder te ontwikkelen.

teamleden

Meta Meindertsma

Ze zeggen wel eens tegen me: ¨ Ben jij nog een echte kleuterjuf? ¨ Ja, dat ben ik in hart en nieren. Lange tijd geleden heb ik specifiek hiervoor mijn diploma gehaald. Met veel passie heb ik o.a. ruim 25 jaar op een Jenaplanschool gewerkt, als kleuterjuf. De leeftijd van de kleuterperiode vind ik zo bijzonder vanwege hun verwondering, openheid, onbevangenheid, eerlijkheid..

 

…… en nog zoveel meer.
Ruim 1,5 jaar geleden hoorde ik over Polderwijs, het was geen toeval, het kwam op mijn levenspad. Vanaf de start werk ik met zeer veel plezier en met passie als begeleider van de jongsten. Ik zie Polderwijs als een prachtige community. Geweldig dat ik daar onderdeel van mag zijn, en veel kan betekenen.

Tynke Santman-Tjallema

Polderwijs kwam op mijn pad op een bijzondere manier. Ik ontmoette een moeder (Jolein) en een leerkracht (Meta) op een mooie spirituele bijeenkomst en die vertelden mij van hun school. Ik wist meteen dat ik daar meer van wilde weten.

Nadat ik de PA had afgerond ging ik werken op dorpsscholen in Friesland. Drie klassen in één lokaal, dat was redelijk individueel maar wel volgens methoden. Daarna verhuisd naar het Gooi en ook daar op de basisschool lesgegeven omdat het mooi te combineren was met mijn twee kinderen. Tot slot terug naar Friesland en als invalster aan de slag. Ik scharrelde door de hele school maar werd uiteindelijk vaak gevraagd voor de bovenbouw.

Ik zie dat het onderwijs momenteel compleet vastloopt. We zijn alleen maar cognitief bezig en toetsen ons een slag in de rondte. Mijns inziens totaal onnodig en tijdverspilling. We hebben geen tijd meer om echt naar kinderen te kijken en ik vind het niet normaal dat er van een klas van 30 kinderen, 26 een rugzakje hebben.
Dit knaagde al lange tijd en was de reden dat ik al voor mijn pensioenleeftijd stopte met werken. Het moet anders kunnen dacht ik steeds en toen ontmoette ik de dames van Polderwijs.

Dit is wat ik wil wist ik meteen. Hier een rol in spelen, het verschil zien. Dat is mijn passie! Samen met prachtige mensen die dit ook vinden en ouders die als pioniers iets beters willen voor hun kinderen. Een mooie uitdaging!

foto teamlid

Tessa

Ik ben een moeder van kinderen op Polderwijs in het VO. Leren vanuit intrinsieke motivatie leidt naar mijn idee tot blijere, zelfbewuste mensen die makkelijker out of the box denken of nog liever ’think like there is no box’. Het is fascinerend om te zien hoe verschillend de leerlingen omgaan met zoveel keuzevrijheid en mogelijkheden. 

 

 

Ik begeleid kinderen met rekenen, één op één, wat prettig en efficiënt werkt. Ook ondersteun ik op organisatorisch en secretarieel vlak. Het is prettig om je binnen Polderwijs met zoveel gelijkgestemden op allerlei onderwerpen te kunnen verbinden en het is mooi hoe de ouders op verschillende manieren bijdragen aan de positieve sfeer en het succes van Polderwijs.

Gerwin

Mijn naam is Gerwin Kramer en ik ben betrokken bij Polderwijs omdat ik geloof in de kracht van autonomie en inspraak in het leerproces. Op Polderwijs krijgen leerlingen de ruimte om hun eigen interesses te ontdekken en te volgen, en worden ze gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. 

Dit past bij mijn overtuiging dat onderwijs niet alleen gaat om het overbrengen van kennis, maar ook 

 

 

om het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden, zelfvertrouwen en een gevoel van gemeenschap.

Daarnaast geniet ik van de dynamische en flexibele omgeving waarin ik werk. Elke dag is anders, en ik krijg de kans om samen met mijn leerlingen te leren en te groeien. Het is inspirerend om te zien hoe kinderen opbloeien als ze de vrijheid krijgen om te experimenteren, fouten te maken en hun unieke talenten te ontwikkelen.

Iris

Hoi mijn naam is Iris Witte. Ik ben een echte natuurliefhebber. Al jaren werk ik als paardencoach. Ik coach vooral kinderen en soms ook volwassenen. De paarden voelen ons en ons gedrag heel goed aan en ik geef als het ware de vertaling door aan de mensen.

Ik vind het belangrijk dat kinderen mogen voelen en ervaren en leren wat liefde, vreugde, angst, woede en verdriet ons brengt.  Ik wil hen ondersteunen bij het leren om zich open te stellen voor hun eigen reis/ pad. En ook help ik ze graag met manieren om hun hoofd leeg te kunnen maken na een drukke dag. 

Ik heb meer dan 5 jaar als kleuterleidster ontzettend kunnen genieten van hoe kinderen van deze leeftijd zich al ontwikkelen. 

 

Ik heb ook als pedagogisch  medewerker gewerkt in zorginstellingen voor

kinderen met een beperking. Ik ontdekte in mijn eigen zoektocht dat vele visies
niet bij mij pasten.

Tot alle puzzelstukjes in elkaar gingen vallen. Ik heb hiervoor op een andere vrije B3 school lesgegeven aan kinderen. Zo mooi dat kinderen hier niet in hokjes worden geplaatst. En in maart 2024 ben ik met veel plezier bij Polderwijs begonnen. Je kunt mij hier op de donderdag vinden op de middelgroep.

 

 

Esmeralda

Mijn naam is Esmeralda Rietberg.

Ik vind het leuk om bij Polderwijs te werken omdat ik snap dat kinderen vrijheid nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Vanaf mei vorig jaar draai ik mee in de middenbouwgroep, na de zomervakantie ben ik er 2 dagen als leerkracht/begeleider. Ik kijk en observeer en zie wat ze vragen en/of nodig hebben. Vanuit mijn opleidingen als activiteitenbegeleidster en leerkracht (PABO en master SEN), vind ik het belangrijk om binnen deze vrijheid begeleiding in de vorm van structuur en overzicht te bieden. Daarnaast vind ik creativiteit en spel heel belangrijk en probeer dat ook te stimuleren en aan te bieden. Spelenderwijs leren is het mooiste dat er bestaat.

 

Zelf ben ik altijd wel ergens mee bezig en houd ik erg van knutselen en koken en bakken. In verband met een aantal voedselallergieën maak ik veel zelf en ben dan ook actief betrokken bij de Stichting Voedselallergie en bedenk en maak allergievrije recepten. Ook ben ik actief bij de Pioniers van de Toekomst bij de evenementencommissie. Ik houd van wandelen, fietsen en zwemmen, yoga en biodanza en toneel spelen. Ik woon sinds 3 jaar in Creil aan een buitenweg en heb een grote tuin, waar in het voorjaar en zomer en herfst veel te doen is. Ik zit niet vaak stil, maar houd wel van lezen, daarom luister ik vaak naar voorgelezen boeken. Vanaf eind februari 2025 werk ik ook op de BSO van de Sint Joseph school in Emmeloord.

Sovel

Ik ben geboren als Willemina Bastiana Vos, heette eerst Mimi, daarna Minet en vanaf mijn 33ste Sovel. Ben 63 jaar  en ik leef alleen.

Geboren in een boerengezin in Brabant, opgegroeid in het, volgens de VPRO-radio van 1976, het saaiste dorp van Nederland, Swifterbant.

Via allerlei omwegen, receptioniste opleiding, horeca, au-pair in Frankrijk en twee jaar in de bediening in ‘t Haasje,  te Kampen gaan studeren aan de ASCA te Groningen. Ik ben afgestudeerd in de volwassen educatie. Gestart met werken bij Flevoleert in Lelystad.

7 jaar uit het werk geweest waarin ik veel aan mezelf heb gewerkt en ik 3 kinderen kreeg. Neil en Sam zijn gebleven, Zoë is niet meer bij ons.

Ik ben met Sam onder de arm het MBO binnengelopen (kind in de maxicosy) en heb gevraagd, kan ik hier iets doen. Ben gestart bij een groep AMA’s in het AZC. Via zakelijke dienstverlening naar detailhandel. 

 

 

 

Mijn hart en ziel heb ik verloren aan Burgerschap, religie en persoonlijke ontwikkeling.

Burgerschap werd door de studenten op het MBO “kletsles” genoemd. Dus toen Bea vroeg hoe zullen we je les noemen was dat voor mij niet zo moeilijk, kletsles. In de kletsles praten we over van alles. Van dinosaurussen, naar de Mac do, godsdiensten, geschiedenis en weer terug naar dino’s.

Centraal in mijn zijn staat relatie. Zonder relatie geen groei. 

Diep van binnen ben ik nog 4 dus als ik klaar ben met mijn les, vlieg ik naar Meta om even stoom af te blazen. Een uurtje is voor mij genoeg. 

De behandelingen voor longkanker en een hersentumor zijn mij niet in de koude kleren gaan zitten.

12 uur naar huis en dan gerust 2 uur slapen.

Daarnaast reis ik veel met mijn ventje en ben ik bij tijd en wijle te vinden in Frankrijk waar ik met een groep mensen eigenaar ben van een huis.

Word je onderdeel van ons team?

Lijkt het je wat om vrijwillig mee te werken aan Polderwijs? Wij horen graag van je! Alle kwaliteiten en specialiteiten zijn van harte welkom.